Stress. We hebben er allemaal wel eens last van. En nog belangrijker, iedereen reageert er anders op. Zowel mentaal, als lichamelijk. Stress is soms onvermijdelijk, maar toch kun je ook in deze situaties goed voor jezelf zorgen. Lees nu hoe je stress kunt verminderen met behulp van deze tips.

Vaak is het een combinatie van meerdere factoren die stress veroorzaken. Een hoge werkdruk, een hoop te regelen thuis en dan vaak ook nog je eigen gesteldheid die het laat afweten. Een opeenstapeling van factoren die samen voor een hoog level van stressoren kunnen zorgen. Ook de reactie op dit soort situaties is bij iedereen verschillend. Waar persoon A misschien volledig dichtklapt en zich terugtrekt, gaat persoon B kortaf reageren en staat iedere dag op met een pesthumeur. Sommige mensen vergeten te eten en te slapen, anderen kunnen alleen maar denken aan snaaivoer en liggen het liefst de hele dag in bed. Kortom, je kunt stress niet in een hokje plaatsen, het is voor iedereen anders.

Elimineer onbelangrijke zaken

Wat kun je dan doen om stress voor jezelf te verminderen? Begin bij het begin: elimineer onbelangrijke dingen uit je dagelijks leven. Dingen die wel energie vreten, maar weinig toevoegen aan je levensgeluk. Dit kan vanalles zijn. Een goed voorbeeld is misschien het voelen van constante druk om te reageren op Whatsapp berichten. Steeds als je telefoon bliept, voel je de neiging om te kijken en direct te reageren. Dit levert onbewust een hoop stress op, omdat je je VERPLICHT voelt te reageren. En vaak is het niet eens belangrijk op dat moment. Elimineer zulke onbelangrijke stressfactoren, je kunt bijvoorbeeld je meldingen uitzetten (hoe je dat doet kun je hier lezen). Of je legt je telefoon op bepaalde momenten van de dag gewoon weg en spreekt met jezelf af dat je alleen ‘s avonds mag kijken en reageren. Verzin een regel die voor jou werkt, maar zorg er in ieder geval voor dat het je meer rust geeft.

Ga naar buiten

Het is praktisch mijn medicijn tegen een opgejaagd of somber gevoel: naar buiten gaan. Of het nu koud is of zelfs sneeuwt of regent(het zonnetje helpt natuurlijk wel), ik ga minstens 1 keer per dag naar buiten. Een wandeling door de buurt, of in het park. En bij een mooie dag rij ik naar het bos. Frisse lucht, een mooie omgeving en actieve beweging, zorgen ervoor dat je helemaal rustig wordt in je hoofd. En die actieve beweging hoedt echt geen bootcamp te zijn. Een mooie wandeling of fietstocht is ook helemaal prima. Het gaat erom dat je weer helder wordt in je hoofd en je ook weer beter weet wat je prioriteiten zijn.

Zeg Nee tegen anderen

Als je van nature graag andere mensen helpt, is het een lastige. Hoe kun je immers nee zeggen als anderen aangeven je nodig te hebben? En toch is dat exact wat je moet doen als je voelt dat je een verhoogd stresslevel hebt. Nee zeggen tegen zaken die je er eigenlijk niet bij kunt hebben, omdat je andere taken er dan onder gaan lijden. Nee zeggen tegen sociale afspraken, omdat je merkt dat je er geen energie voor hebt of eigenlijk meer behoefte hebt aan een dag voor jezelf. We vinden nee zeggen moeilijk, omdat het een negatieve boodschap is. Maar eigenlijk moet je het omdraaien: is nee zeggen ook een negatieve boodschap voor jezelf? Of zorgt het er juist voor dat JIJ beter in je vel zit en gelukkiger bent?

Door af en toe nee te zeggen, hou je meer grip op je eigen leven. Dat is super belangrijk als je stress wilt verminderen!

Pak je rustmomenten om je stress te verlagen

Soms loop je maar door, alles moet gebeuren en in je hoofd zit het propvol lijstjes en gedachtes. Zou het niet heerlijk zijn om dit allemaal even los te kunnen laten en jezelf echt even een pauze te gunnen? Heerlijk misschien, maar je hebt er geen tijd voor. Althans, dat vertel je jezelf. Maar als je echt iets aan die gevoelens van druk en gejaagdheid wilt doen, zal het je helpen om er af en toe gewoon aan toe te geven. Plan een middag of avond in voor jezelf, bijvoorbeeld voor een spa moment. Of ga een keer alleen wandelen buiten, lees een boek of volg een lesje yoga. Kies iets uit wat voor jou werkt!

Het nastreven van een stressvrij leven is natuurlijk mooi, maar verre van realistisch. Wel kun je er met deze tips voor zorgen dat je jouw stress vermindert en iets meer controle krijgt over je gevoel daarbij.