Een eigen ‘brand identity’ vormgeven, jezelf in de markt zetten als merk. Het is iets van deze tijd, een tijd waarin individualisme en maakbaarheid een grote rol spelen. Maar wat is nu je eigen identiteit? En hoe kun je het gebruiken om jezelf te promoten? Lees hieronder mijn tips om uit te vogelen wie je bent en waar je voor staat.

*In dit artikel is gebruik gemaakt van affiliate links. Dit kost jou niets extra, maar als je via mijn link een product koopt ontvang ik hierover commissie.

Zo ongeveer tien jaar geleden (het is echt…het klinkt alweer zo lang), ben ik afgestudeerd in de studierichting Branding. Een ontzettend creatieve en uitgesproken opleiding, waar je leert hoe je concepten kunt neerzetten en vooral ook merken kunt positioneren. Nog een interessante bijkomstigheid van deze studie, was het stukje branden van jezelf. Als je jezelf als professional wilt promoten, moet je natuurlijk wel weten wat JOUW kernwaarden, visie en missie is. Op sommige momenten in het leven raak je weleens kwijt wat je doel is, of beter gezegd: hetgeen is wat jouw drijvende kracht is. Het kan dan enorm moeilijk zijn om jezelf weer te vinden.

Ik had er beide keren na mijn zwangerschap last van. Door hormonen, slaaptekort en veel energieverbruik, raakte ik mijn focus kwijt. Alles waar ik dacht dat ik voor stond was weg. Foetsie. Een grote leegte bleef achter. Vragen als: wie ben ik? Wat vind ik belangrijk? Wat wil ik overbrengen?, ik wist er geen antwoord meer op.

De zoektocht naar mijn identiteit moest ik telkens opnieuw beginnen. En heel eerlijk, ik blijf het moeilijk vinden om deze focus te behouden. Al wordt het wel steeds makkelijker. Sinds ik ben begonnen met Niet Bijzonder Gewoon Leuk, heb ik wel steeds meer mijn kracht terug gevonden. Ik doe namelijk iets wat mij enorm drijft: ik schrijf. Ik schrijf over onderwerpen die mij boeien, waar ik zelf mee te maken heb en met mij vele andere vrouwen. Dit past bij mij. Het vormt een onderdeel van mijn identiteit. Lees hieronder tips hoe ook jij eigen merk identiteit kunt vormgeven.

Visie, missie en kernwaarden

Ik wil voorkomen dat we helemaal in de marketing termen gaan duiken, maar er zijn een aantal punten die we wel kunnen belichten. Dit zijn de visie, missie en kernwaarden. Wat is nu het verschil?

  • Jouw visie gaat over het beeld wat jij van de wereld ziet, een toekomstgericht beeld. Hier werk je naartoe, wat betekent het als je dit hebt bereikt? Jouw visie is eigenlijk je persoonlijke ideologie, zoals jij de maatschappij ziet en richt zich op de toekomst.
  • Een missie is gericht op de vraag hoe je dit gaat bereiken. En daarnaast ook wat je wilt betekenen en voor wie. Het is eigenlijk jouw ambitie. Een missie is iets wat vast staat voor de lange termijn, de weg die jij wilt afleggen.
  • De kernwaarden zijn onderdeel van je identiteit. Ze beschrijven wie je bent en wat je belangrijk vindt. Kernwaarden komen vanuit jezelf, je bedenkt ze niet. Je voelt en leeft ze.

Deze drie aspecten vormen een basis om jezelf als merk neer te zetten. Allen zijn onderdeel van je identiteit.

Jouw identiteit hetzelfde als je imago?

Vaak worden de woorden identiteit en imago door elkaar gebruikt. Waar je identiteit staat voor wie jij BENT, staat imago juist voor hoe anderen jou ZIEN. Twee compleet andere uitersten, maar hoe dichter deze beelden bij elkaar liggen, des te beter. Je wilt immers dat anderen jou net zo zien als jij jezelf. Het is daarvoor belangrijk om uit te stralen wat jij belangrijk vindt en wat jouw kernwaarden representeert.

Er is veel literatuur geschreven over dit boeiende onderwerp. Een grote favoriet van mij op dit vlak is het boek Het Merk Ik, van Huub van Zwieten. Een inspirerend boek over het branden van jezelf.

In de praktijk

We zijn nu ingegaan op de termen zoals deze ook in de wereld van marketing worden gebruikt voor organisaties en bedrijven. Maar deze termen kun je ook prima inzetten om je eigen identiteit te formuleren! Laten we het in de praktijk brengen door in te zoomen op onze persoonlijkheid. Hoe kun je stap voor stap te werk gaan?

  • Begin met een braindump. Pak een vel papier en schrijf alle woorden op die in je hoofd opkomen als je denkt aan jouw normen en waarden. Bijvoorbeeld: toegankelijk, assertief, daadkrachtig, nuchter etc.
  • Kies een stuk of 5 woorden uit die jij het meest vindt passen bij jouw persoonlijkheid. Deze woorden vormen jouw kernwaarden.
  • Laat de visionair in je los: Hoe zie jij de toekomst? Bijvoorbeeld: In de toekomst kan ik een vrij en bewust leven leiden, waarin geld geen rol speelt en ik in staat ben om het helpen van anderen tot mijn levensdoel te maken.
  • Formuleer je missie. Bijvoorbeeld: Ik ga dit bereiken door mijn hypotheek versneld af te lossen en tevens ook mijn blog uit te bouwen tot een platform waarmee ik anderen kan helpen.
  • Bundel alles samen tot jouw persoonlijke identiteit. De geformuleerde statements en doelen vormen tezamen een stuk van jouw identiteit. Of je dit nu puur voor je persoonlijke leven wilt gebruiken, of dat je het ook wilt toepassen op bijvoorbeeld je eigen onderneming: het is jouw merk. Een merk gebaseerd op jouw persoonlijke kracht en ambitie.

Het formuleren van je identiteit, kan je helpen om weer helder voor ogen te hebben wie je bent en welke kant je op wilt. Wat wil je bereiken in het leven? Dit kan je helpen als je bijvoorbeeld overweegt om een carriereswitch te maken. Of als je, net als ik, na de komst van je kinderen jezelf een beetje bent kwijtgeraakt. Het opschrijven helpt om weer focus aan te brengen in je leven.

En nee, de stappen hoeven niet gelijk gigantisch te zijn. Of buitengewoon ambitieus. Als je maar bij jezelf en je waarden blijft. Zo werk je stap voor stap toe naar een krachtige persoonlijke identiteit!

Wil je meer lezen over jezelf positioneren en bewust in het leven staan? Kijk dan hier!