Het is wetenschappelijk bewezen: vroeg opstaan zorgt ervoor dat je de dag productiever door komt. Vele shortlists zijn al voorbij gekomen waarin staat welke stappen je iedere ochtend moet nemen om de meest productieve, actieve en motiverende dag te creeren. Maar wat werkt nou echt voor jou? Hoe kun je jouw perfecte ochtendroutine vormgeven? Ik neem je mee aan de hand van mijn zoektocht, om je een idee te geven van de mogelijkheden.

Laat ik vooropstellen: ik ben een ochtendmens. Als baby was ik al vroeg wakker en nu ik dertig ben nog steeds. Zes uur opstaan voor werk? Geen enkel probleem. Vier uur uit bed om op vakantie te gaan? Ik sta vrolijk bij de deur. Maar vroeg op staan betekent niet hetzelfde als je tijd ook nuttig besteden. Vaak gebeurde het alsnog dat ik mijn vroege uurtjes weer verloor aan het doelloos scrollen door Instagramfeed. Of eindeloos artikelen lezen in de roddelrubriek van nu.nl.

Tot ik er op een dag genoeg van had en een verhaal las van iemand die zijn ochtendroutine beschreef. Deze persoon had zijn inspiratie gehaald uit het boek The Miracle Morning van Hal Elrod, waarin aan de hand van stappen wordt uitgelegd hoe ook jij jezelf een fantastische ochtend kan geven, waardoor je gedurende de dag productief en doelgericht werkt. Het klonk geweldig! Helemaal geïnspireerd haalde ik het boek in huis en ging aan de slag. Alhoewel het uiteraard mega Amerikaans geschreven is (dat wil zeggen met veel – ik lag in de goot maar ik probeerde dit en toen werd ik miljonair- gehalte), zette het me wel aan het denken over mijn eigen ochtendroutine. Want wellicht zat daar juist het probleem: mijn ochtend was nooit een routine.

Elke ochtend deed ik waar ik op dat moment zin in had; vroeg ontbijten, laat ontbijten, tv kijken, sporten, huis opruimen of op sociale media. Er zat geen structuur en routine in.

Hoe je een routine krijgt die je volhoudt

Nu moet ik zeggen dat ik na het boek Miracle Morning nog veel online heb gelezen over de voordelen van ochtendroutines. De een na de andere succesvolle zakenvrouw, man of goeroe deelt zijn ochtendroutine en allemaal hebben ze een ding gemeen. Ze staan vroeg op. Retevroeg. Eigenlijk middenin de nacht. En wat ze dan doen? Lezen, schrijven, bewegen en mediteren. Klinkt uiteraard fantastisch, maar niet haalbaar voor iedereen. Als moeder van twee jonge kinderen, ben ik allang blij als ik vijf minuten de badkamer in kan glippen voordat het spul wakker wordt. Laat staan een ochtendsessie van een uur.

Hoe creeer je nu jouw perfecte ochtendroutine, die je ook nog eens dag in dag uit kunt volhouden?

Kijk wat je nodig hebt en hoeveel tijd je hebt om er iets mee te doen.

Stel, je hebt iedere ochtend tien minuten de tijd voor jezelf, voordat iedereen weer iets van je wil. Bedenk wat je het liefste doet in die tien minuten, waar jij je opgeladen door voelt. Is dit mediteren? Of juist een powerworkout? Of zie je meer heil in het maken van een lekker ontbijtje? Kies een ding waar jij dolgelukkig van wordt. Natuurlijk is het top en ontzettend productief om een hele ochtendroutine af te werken. Maar het levert enorm veel frustratie op als je er gewoonweg geen tijd voor hebt.

Kies daarom voor iets kleins, iets waar je je dag lekker mee begint maar wat niet zorgt voor een berg stress als je er niet aan toe komt. Dan bouw je het op als routine, iets waarmee je dagelijks een moment voor jezelf creëert.

Wil je meer inspiratie om jouw perfecte ochtendroutine te gaan vormgeven? Op deze site vindt je veel leuke verhalen van verschillende mensen en hun routines.

Ben je op zoek naar artikelen over productiviteit en bewust leven? Lees dan hier verder.